Οι Sergio και Odair Assad στην Ευρώπη

Sergio And Odair AssadΔύο από τους πιο ενδιαφέροντες ‘κλασσικούς’ κιθαρίστες που ξεφεύγουν από τα στερεότυπα της κλασσικής κιθάρας (στην οποία παρα ταύτα διαπρέπουν) συμπεριλαμβάνοντας στο ρεπερτόριο τους επιρροές της Λατινικής Αμερικής, τζάζ καθώς και κινούμενοι σε μεγάλο έυρος εποχών και υφών, παίζουν και φέτος στα ‘κλασσικά’ φεστιβάλ κιθάρας στην Ευρώπη.

Τα δύο αδέλφια από τη Βραζιλία, ίσως το διασημότερο ντουέτο βιρτουόζων κιθαριστών (η αδελφή τους Badi Assad, ίσως λιγότερο γνωστή στο ευρύτερο κοινό, είναι επίσης κιθαρίστρια), έχουν ιδιαίτερη τεχνική αλλά και μουσική ικανότητα, όπως διαφαίνεται και από τη εκτεταμένη δισκογραφική τους δουλειά αλλά και τα κονσέρτα τους — τα οποία θεωρούνται κορυφαία — δυστυχώς δεν έχω παρακολουθήσει κάποιο από αυτά μέχρι σήμερα. Πέραν από τη δουλειά τους ως ερμηνευτές, οι αδελφοί Αssad έχουν διασκευάσει έργα πολλών κλασσικών συνθετών (το ρεπερτόριο τους περιλαμβάνει Βach, Scarlatti, Rameau, Debussy, Ginastera, Gershwin μεταξύ άλλων) για δύο κιθάρες αλλά απολαμβάνουν και μεγάλο αριθμό έργων από σύγχρονους συνθέτες που έχουν γράψει ειδικά γι’αυτούς: Piazzolla, Riley, Gnatalli, Morel, Mignone και άλλους. O Sergio Αssad έχει αρκετά μεγάλο συνθετικό έργο για δύο κιθάρες ή δύο κιθάρες με ορχήστρα.

Αν είστε λάτρης της κλασσικής κιθάρας και σκοπεύετε να ταξιδέψετε στην Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι θα σας πρότεινα να μη τους χάσετε. Θα εμφανιστούν στις 29 του μηνός στο Όγδοο Φεστιβάλ Κιθάρας της Βαλένθια στην Ισπανία, στις 9 Ιουλίου στο Λινχενστάιν και τέλος πάλι στην Ισπανία στις 12-15 Ιουλίου στα πλαίσια του Φεστιβάλ Κιθάρας της Κόρντομπα.

H Βadi Assad, θα συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Κιθάρας του Κώστα Κοτσιώλη, το οποίο φέτος θα λάβει χώρα στην Νάξο, από τις 7 εώς τις 11 Ιουλίου.

6 Responses to “Οι Sergio και Odair Assad στην Ευρώπη”

  1. Νικόλας says:

    Θα πας στον Κοτσιώλη τον Ιούλιο; Επίσης, άκουσες καθόλου τον τελευταίο δίσκο του Γρηγορέα;

  2. cosmix says:

    Ο Κοτσιώλης είναι πανάκριβος! Ως ‘θεατής’ καλείσαι να πληρώσεις €240 (τα οποία συμπεριλαμβάνουν τα έξοδα διαμονής κλπ.). Απ’οσο γνωρίζω δεν έχεις — κατα κανόνα — τη δυνατότητα να μπείς στις εκδηλώσεις δίχως ‘εισητήριο’ και δεν υπάρχουν φθηνότερες επιλογές.

    Παρ’όλα αυτά, επειδή φέτος το φεστιβάλ γίνεται στη Νάξο (σαφώς ελκυστικότερος καλοκαιρινός προορισμός από τον Βόλο) και καθώς παίζει ένας φίλος, υπάρχει πιθανότητα να πάω για μια-δύο ημέρες και να με ‘βάλει’ στο δικό του ρεσιτάλ. Ιδανικά, θα ήθελα να παρευρίσκομαι και στο ρεσιτάλ του Ricardo Gallen, τον οποίο εκτιμώ πολύ, αλλά αμφιβάλλω αν θα τα καταφέρω.

    Όχι δε τον έχω ακούσει τον δίσκο του Γρηγορέα, είναι καλός;
    Από έλληνες ερμηνευτές, οι τελευταίοι δίσκοι που έχω ακούσει είναι οι δίσκοι της Έλενας Παπανδρέου που παίζει Brouwer και ο πρόσφατος της που παίζει Dyens, το αφιέρωμα στον Χατζηδάκι, του Μπουντούνη και της Ραζή, καθώς και τη κιθάρα του Σεληνόφωτος του Κοτσιώλη (του ’97 νομίζω).

  3. Νικόλας says:

    Είχα αγοράσει σε cd την Κιθάρα του Σεληνόφωτος πριν μερικά χρόνια. Ο τύπος έχει απίθανη τεχνική, αλλά δεν μου αρέσει ο τρόπος που ερμηνεύει τα κομμάτια. Νομίζω οτι πολύ συχνά κάνει show off και κατατεμαχίζει τη μουσική για να δείξει οτι μπορεί να παίξει σαν τον Σεγκόβια.

    Ο Γρηγορέας είχε μελοποιήσει μερικά κομμάτια του Χατζιδάκι (Τετράδιο για Κιθάρα) και γενικά φαίνεται να προσέχει αρκετά τη μελωδία και τη μουσική. Αυτός συχνά καταλήγει στο άλλο άκρο, αφού χρησιμοποιεί τόσο πολύ αρμονία (με τρίτες, πέμπτες κ.ο.κ.) που καταντάει κίτς.

  4. cosmix says:

    Χμμ ναι. Δεν είμαι από τους φίλους του Σεγκόβια, ούτε πιστεύω πως — τεχνικά — ο Κοτσιώλης υστερεί. Τον πρώτο τον βρίσκω ιδιαίτερα μελοδραματικό στον τρόπο που διασκευάζει και παίζει (είμαι επιεικής εδώ στον χαρακτηρισμό μου). Ίσως όταν έπαιζε το ’50 ή ’60, αυτό να ήταν πρωτοποριακό ή τέλος πάντων δείγμα εξαιρετικού λυρισμού (παρομοίως με εκνευρίζει συχνά και ο Bream για τον ίδιο λόγο) αλλά γενικά με ενοχλεί ο τρόπος που παίζει καθώς τείνει να ισοπεδώνει τα πάντα.

    Τώρα, όσον αφορά στον Κοτσιώλη, συμφωνώ: ούτε εγώ βρήκα την ερμηνεία του στο ‘Σεληνόφως’ ιδιαίτερα ευχάριστη για τους λόγους που περιγράφεις, αλλά δε βρήκα ομοιότητα — στο ύφος, ταχύτητα, ή διασκευή — με τις ερμηνείες, ή το γενικότερο παίξιμο του Σεγκόβια· πέραν, δηλάδή, του ότι δε μ’αρέσουν ιδιαίτερα και οι δύο.

    Εν γένει, απ’όσο έχω ακούσει, προτιμώ τον πιο ‘μεστό’ ήχο του Gallen σε ερμηνείες π.χ. Brouwer από τον φλύαρο, άτσαλο τρόπο του Κοτσιώλη. Αυτό φυσικά έίναι θέμα προτίμησης/αισθητικής.

    Το ‘τετράδιο’ του Γρηγορέα το είχα ακούσει προ δεκαετίας, πριν γνωριστούμε. Δεν ήταν κακό αλλά σίγουρα όχι κάτι άξιο συζήτησης.

  5. ΝΙΚΟΣ says:

    Παιδιά, βρίσκω υπερβολικά αυτά που λέτε για το παίξιμο του Κοτσιώλη στην “κιθάρα του σεληνόφωτος”.
    Στα περισσότερα κομμάτια νομίζω οτι βάζει πρωτοτυπία, ακόμη και στα αργά μέρη.

    Επιπλέον, στο κομμάτι του Luis Zea ( Paharighio) νομίζω ότι η τεχνική του κάνει το κομμάτι τόσο ελκυστικό ( με τις παραλλαγές στα μπάσα που κάνει) – Χωρίς αυτή την τεχνική νομίζω το κομμάτι δε θα είχε τόσο “μουσικό ενδιαφέρον”.

  6. cosmix says:

    Νίκο, γεία σου. Δε πιστεύω πως τίθεται θέμα υπερβολής, με την έννοια που θέτεις, καθώς αναφέρονται προσωπικές απόψεις οι οποίες είναι καθαρά υποκειμενικές, ή τέλος πάντων, διαμορφωμένες μέσω των αισθητικών προτιμήσεων του καθενός. Κατα συνέπεια μπορούμε να έχουμε εντελώς διαφορετική άποψη στο αισθητικό ζήτημα δίχως να υπερβάλλουμε.

    Η πρωτοτυπία δεν είναι από μόνη της επαρκές κριτήριο κατα την άποψή μου. Μπορεί κάποιος να πρωτοτυπήσει με άπειρους τρόπους οι περισσότεροι των οποίων να είναι απεχθείς ή αδιάφοροι.

    Τέλος, ούτε ο Νικόλας αλλά ούτε κι εγώ δεν γράψαμε κάτι για τη τεχνική του κ. Κοτσιώλη (η οποία αντικειμενικά είναι πολύ καλή). Συμφωνώ πως τόσο γενικότερα όσο και ειδικότερα η τεχνική παίζει σημαντικό ρόλο στη μουσική και το να την κατέχεις είναι μεγάλο προσόν για έναν μουσικό. Παίζεί ρόλο όμως στον βαθμό που βοηθά στην ευκολότερη/αμεσότερη έκφραση των μουσικών ιδεών και δεν αποτελεί αυτοσκοπό. Δε γνωρίζω αρκετά καλά το κομμάτι που αναφέρεις — οι παραλλαγές είναι πρωτοτυπία/προσθήκη του Κοτσιώλη στη προκειμένη περίπτωση;

Have your say.

Write in the language of the post. Comments are meant to encourage on-topic discussion. For general comments, observations, complaints (e.g. about the site), you can use the form found in the Contact page. Make sure you've read the Terms of Use before commenting.

Comments Feed for this post Comments Feed for this entry.